Zabawy sensoryczne
Zmysł dotyku jest najszybciej w rozwoju pojawiającym się i kształtującym zmysłem. Jest też
zmysłem, dzięki, któremu noworodek i później niemowlę rozwija się najpełniej- bo całym
sobą. Dlatego właśnie tak ważny jest kontakt fizyczny rodziców z dzieckiem już od pierwszych
chwil życia. Oprócz poczucia bezpieczeństwa i tworzącej się więzi ten zmysł odpowiedzialny
jest także za orientację w przestrzeni, za wyodrębnianie ja od nie ja. Stymulacja dotykowa
jest szczególnie ważna w przypadku dzieci rozwijających się nienormatywnie, obciążonych
chorobą, pozbawionych bodźców ze względu na sytuację rodzinną.
Maria Montessori uważała, że żeby ten zmysł ćwiczyć i stymulować właśnie należy go
używać- a co za tym idzie stworzyć dziecku możliwość samodzielnej eksploracji otoczenia za
pomocą dotyku- kreując przestrzeń specjalnie dostosowaną dla dziecka, pobudzająca do
aktywności, ale i bezpieczną.
Taką właśnie przestrzeń, także bez rewolucyjnych zmian w umeblowaniu domu, można
stworzyć w każdym domostwie, mieszkaniu lub nawet na podwórku - oto kilka przykładów
na twórcze wykorzystanie rzeczy dostępnych w każdym domu lub każdym zwykłym sklepie.
Sensoryczne koszyczki
Sensoryczne koszyczki i odgadywanie przedmiotów tylko za pomocą̨ zmysłu dotyku to nie
małe wyzwanie dla każdego.
Całą zabawę̨ możecie przygotować́ wspólnie z dzieckiem.
Do zabawy potrzebujemy:
dwa koszyczki
dwa kawałki materiału z wyciętym otworem na dłonie
dwie gumki recepturki do zamocowania materiału
kilka rożnych przedmiotów po dwie sztuki każdy, tak aby w jednym i drugim
koszyczku umieścić́ takie same przedmioty.
Przebieg zabawy :
1. Wspólnie wyszukajcie w domu wszelkie przedmioty, które pod względem kształtu i
dotyku są̨ identyczne.
2. To mogą̨ być́ dwie szyszki, dwie muszelki, samochodziki, ludziki, koniki, puszki waty,
klocki, piłeczki, łyżki itp.
3. Wszystko wrzucacie do koszyczków, zakryjcie materiałem i za pomocą̨ dotyku
próbujcie odszukiwać́ dwa takie same przedmioty.
4. Zabawa jest świetna, a chwila, gdy wyciąga się̨ dwa rożne przedmioty podobne do
siebie wprawia w doskonały nastrój.
5. Zabawa uczy dziecko obserwacji świata, rozwija wrażliwość́ dotykową i pobudza
wyobraźnię.
6. W prostszej wersji możemy zasłonić́ materiałem tylko jeden koszyczek. Dziecko
wybiera sobie z drugiego odkrytego koszyczka jeden przedmiot bierze go do swojej
dłoni i stara się̨ wyczuć́ kształt i strukturę̨. Następnie wkłada drugą dłoń́ do drugiego
zakrytego koszyczka i wyszukuje po dotyku trzymany w dłoni przedmiot.
Źródło: http://www.mspdion.org.pl/dpkd/384/news/727/entry/3767
Zabawy w ciepło-zimno
Proponujemy zabawy w ciepło - zimno rozwijające zmysł dotyku.
Dotyk jest zmysłem rozwijającym się i dojrzewającym najwcześniej, bo już około piątego -
szóstego tygodnia po poczęciu. Dziecko zaczyna poznawać świat właśnie za pomocą tego
zmysłu. Zmysł dotyku w chwili narodzin jest jedną z najbardziej rozwiniętych zdolności. Nie
jest on jednak w pełni ukształtowany. Noworodek wprawdzie czuje ofiarowywane mu
pieszczoty, ale musi pokonać długą drogę, zanim zacznie rozróżniać wszystkie rodzaje wrażeń
dotykowych i dokładnie umiejscawiać punkt ciała, który został dotknięty.
To, co umożliwia dziecku nauczenie się rozpoznawania i różnicowania bodźców dotykowych,
to jak największe i najbogatsze ich doświadczanie na sobie.
Układ dotyku ma wpływ na:
poznawanie swojego ciała
wczesne poznawanie przedmiotów
rozpoznawanie przedmiotów bez udziału wzroku
różnicowanie bodźców. Dotykowych
rozwój emocjonalny.
Przedmioty dostarczane do stymulacji dotykowej powinny mieć zróżnicowaną strukturę
powierzchniową. Bogactwo proponowanych wrażeń dotykowych pozwala dziecku na
rozwijanie i przeżywanie różnych doświadczeń zmysłowych.
Zabawy z wodą
Sposób realizacji:
Stawiamy przed dzieckiem dwie miski z wodą – w jednej misce znajduje się woda ciepła, a w
drugiej - woda zimna. Zachęcamy dziecko do włożenia rąk do wody. Zadajemy dziecku
pytanie „W której misce jest woda ciepła?”, „W której misce jest woda zimna?”.
Modyfikacje: ucząc dziecko doświadczania wody, możemy wprowadzić element mycia rąk,
mycia zabawek.
Z wody dziecko może wyławiać zamrożone plastikowe, kolorowe kostki do drinków oraz
gumowe piłeczki o różnej strukturze czy ulubione zabawki malucha.
To jest zimne
Potrzebujemy :
- pudełka/ foremki do lodu
- barwniki lub odrobinę farby
- produkty, które zatopimy w wodzie (fasola, wiórki kokosowe, soczewica, orzechy,
ziarenka kawy lub drobnych skarbów dziecka).
Wykonanie :
zalewamy foremki do lodu wodą z barwnikiem/ farbką
wrzucamy do nich wyżej wymienione produkty i zamrażamy
zamrożone formy dajemy dziecku do ręki
dziecko przekłada lodowe kostki do pudełka, bacznie obserwuje jak się topią i i co
znajduje się w środku.
dorosły pyta dziecko jakie są kostki lodu? lub nazywa cechy (zimny, twardy).
W foremkach do kostek lodu można zamrozić ulubiony sok lub kawałki owoców - wtedy
oprócz wrażeń dotykowych zyskamy (smakując) wrażenia smakowe.